Egyre többet tapasztalom, hogy olyan emberek is fáradtnak, levertnek érzik magukat, akik igazából nem tudnak problémát megfogalmazni a rossz kedvük kiváltó okaként, csak azt érzik, hogy valami nem stimmel velük. Látszólag nincs nagy megoldanivaló problémájuk, nincs romokban az életük. Valami miatt mégis levertnek érzik magukat és szeretnének ebből az „ok nélküli” depresszív hangulatból kitörni, felemelkedni.

A hangulatunkat, az érzelmi világunkat befolyásolja, hogy milyen a gondolatvilágunk, mire fókuszálunk. Hiszen, ha azokat a területeket világítjuk meg, amelyekre nincs ráhatásunk, de valami módon fenyegetőnek érezzük, akkor a beszorultságunkat észlelve érthető, ha levertté válunk. Ha azt soroljuk magunkban, hogy mi mindennek kellene változnia bennünk vagy körülöttünk, de passzívak vagyunk a változtatást illetően, akkor szintén azt tapasztalhatjuk, hogy nyomott hangulatba kerülünk, hiszen azon agyalunk, hogy mi mindennek kellene másként lennie ahhoz, hogy mi jól érezzük magunkat a bőrünkben.

Rágódás a múlton, szorongás a jövőtől

Nincs élet megoldandó feladat nélkül, azaz, ha arra várunk, hogy abszolút ne legyen megoldásra váró helyzetünk, akkor lehet, hogy türelmetlenül és keseregve várunk valamire, ami nem fog eljönni. Persze, sok mindentől függ, hogy miként kezeljük az életfeladatainkat, de a gondolataink nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a jelenben hogyan érezzük magunkat, látjuk -e a fejlődést, képesek vagyunk-e segítséget kérni, ha szükséges, vagy csak helybenjárunk a problémánk sártengerében.

Ha a múlton rágódunk, vagy a jövőben esetlegesen bekövetkezhető rossz dologtól félünk, akkor a jelenünk is pocsék lesz, hiszen az érzéseink hiába a múlthoz vagy a jövőhöz kapcsolódnak – itt és most lesznek érzékelhetőek. A gondolatbarangolás megállítható mindfulness technikával, a jelen-létet erősítő összpontosító gyakorlatokkal.

Mit tehetünk levertség ellen?

1, mozogjunk, az jót tesz az elmének és a testnek egyaránt.

2, kapcsolódjunk másokkal egy jó beszélgetés vagy nevetés erejéig.

3, végezzünk olyan tevékenységet, ami feltölt bennünket, például olvasás, rajzolás, takarítás, rendszerezés.

4, pihenjünk eleget. Ha nincs energiánk, nem fogunk tudni energikusak, jókedvűek, optimisták lenni.

5, menjünk a természetbe és csodáljuk meg a természet teremtményeit.

6, relaxáljunk, meditáljunk, amikor csak tehetjük, ez mentálisan erősít bennünket.

7, naplózzuk a napunkat. Írjuk össze, mik történtek velünk aznap, gondosan ügyelve arra, hogy a jó dolgok is említést kapjanak.

8, válogassuk meg az étrendünket, és a testet energizáló és nem lehúzó ételeket, italokat fogyasszunk.

9, merítsünk erőt a sikereinkből, az eddigi elért eredményeinkből, használjunk öntámogató mondatokat.

10, ha tartós a levert állapot, bátran kérjük szakember segítségét, hogy mihamarabb jobban érezzük magunkat.

Érdemes foglalkozni a levertséggel, és megkeresni a kiváltó okot, illetve hasznos megtalálni azokat a módszereket, gyakorlatokat, melyek testhezállóak és tényleg segíteni tudnak felállni a rossz hangulatból. Tudom, hogy ilyenkor a legnehezebb megmozdulni, de hidd el, van még egy kis erőd ahhoz, hogy megtedd az első lépést a jobb hangulat felé. Ha úgy érzed, segítséggel könnyebb és gyorsabb lenne kimászni a gödörből, itt tudsz a tanácsadásról olvasni, várlak Téged is szeretettel. Keressük meg együtt, hogy mi viszi el az energiádat, és személyreszabottan mi az, ami a leghatékonyabb megoldást nyújtja számodra.

Laskai Nelli

NLP tréner, házassági tanácsadó

Hallgasd meg a podcast adásokat is!