A napi mókuskerékben hajlamosak vagyunk a kényelem mögé sorolni az önmagunkkal történő törődést. A pandémia idején talán még nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés, mint szokás jelentősége. A média már minden platformon tájékoztat arról, hogy mit tehetünk azért, hogy a vírust ne kapjuk el, vagy legalábbis minimalizálhatjuk az esélyét: tartsunk távolságot, gyakran mossunk és fertőtlenítsük a kezeinket, használjunk maszkot.

Azonban vannak még szokások, amelyeket bevezetve talán csökkenthetjük a betegségek testünkben történő megjelenését.

1, Pihenjünk. Jól hangzik, de hogyan és mikor pihenhetnék? Teszik fel sokan a kérdés. Ha preventív céllal nem iktatunk be pihenést a napunkban, akkor könnyen lehet, hogy majd egy betegség fog parkolópályára küldeni. A kanapén ölbe vett laptopon való munkavégzés nem fog pihentetni bennünket, mint ahogyan kedvenc sorozatunk újabb epizódjának megtekintése sem. Úgy pihenjünk, hogy ki tudjunk kapcsolni az ingerekből. Gondoljunk csak arra, hogy amikor kisbabánkat szeretnénk pihenésre bírni, nem fogunk zenét ordíttatni a fülébe. Csendet és nyugalmat biztosítunk, hogy fel tudja dolgozni az őt ért ingereket. Erre szerintem felnőttként is szükségünk van.

2, Mozogjunk. Megint adódhat a kérdés, hogy oké, de mikor. Elcsépeltnek tűnhet, de valóban hatékony, ha lift helyett néha a lépcsőt választjuk, vagy ha tévézés közben átmozgatjuk a testünket.

3, Fejlesszük az önismeretünket. A lelki béke megélése, önmagunk és a világ működésének megértése sokat segít, hogy kevesebb szorongás vagy félelem töltse meg a napunkat. Mivel azt szokták mondani, hogy a betegség a lélek nyelve – kifizetődőnek tűnik egy jó terapeutát választani magunknak, vagy egy olyan barátot, akivel rendszeresen megbeszélhetjük a gondjainkat. Ezt az önfeltáró munkát nem feltétlenül tudja megadni a párkapcsolatban megejtett beszélgetés. Mindenképpen érdemes önmagunk lelkével, működésével, sérelmeivel foglalkozni, hogy a múltbéli eseményeket megfelelő polcra helyezve könnyebben vihessük tovább az életünket.

Sok sikert!

*****

Ha nem igazán érzed magad közel a társadhoz, és szeretnéd, hogy segítsek a probléma feltárásában és annak kezelésében, túl jutni az elakadáson, a krízisen (akár megcsalt, akár hűtlen fél vagy, akár a kommunikációban, egymás megértésében vagytok elakadva), itt írd be magad a Skype tanácsadásra. Szívesen fogadlak, hogy ne titkok vagy kétségek között kelljen élned, hanem megismerd az erőforrásaidat, és használni tudd őket a boldogságod megélése érdekében. Ha párban jöttök, lehetőségetek nyílik könnyíteni a sérelmeiteken, megtanulni a helyes kommunikáció elemeit, megismerni és használni egymás szeretetnyelvét ahhoz, hogy jól tudjátok egymást szeretni a mindennapokban. Ezek a változások egy békésebb, stabilabb, élhetőbb, szexuálisan aktív párkapcsolathoz vezethetnek.

Laskai Nelli
házassági tanácsadó, életöröm tréner