eletorom.jpgAmikor nem érezzük jól magunkat a napi munkavégzésünk során, akkor érdemes megvizsgálni, hogy mi az, ami miatt eluralkodik rajtunk a félelem vagy a feszültség.

Ahol most vagyok, amit most teszek, az a régebbi döntéseim eredménye. Legyen ez egy békés kiinduló alap. Én döntöttem úgy, hogy ezt és itt fogom végezni. Ha nagyon eltér mindattól, amit most szeretnék, akkor választhatom azt is, hogy máshol, mást fogok dolgozni. De ha nem akarok munkahelyet váltani, akkor érdemes összehangolni a vágyainkat, az érzéseinket és a cselekvéseinket, hogy valóban megélhessük a harmóniát.

Munkahelyi panaszkodáskor gyakran teszi áldozat szerepbe magát a munkavállaló. Utál bejárni dolgozni, mert a munkatársai kibírhatatlanok, vagy a főnök rendszeresen kioktatja. Ő nem tett ezért semmit, és úgy érzi, hogy a továbbiakban nem is tehet mást, mint eltűri azt, ahogyan bánnak vele. Áldozatnak lenni viszont bénító.

Mit tehetek, hogy jól érezzem magam a munkahelyemen?

1, Pozitív gondolkodás

Szerencsére mi magunk vagyunk a gondolataink urai. Mi döntjük el, hogy most, ebben a pillanatban jót vagy rosszat akarunk gondolni. Azt, hogy áldozatként vagy előidézőként vagyunk jelen az életünkben. Hogy örülünk-e egy lehetőségnek, vagy korlátként éljük meg. A jelenben választhatok pozitív gondolatokat, fordulhatok szeretettel a munkatársaim, és lelkesedéssel a munkám felé.  Dönthetek így.

2, Félelem beazonosítása és oszlatása

A jelenben akkor tudom jól érezni magam, ha nem a múltban, vagy a jövőben járok, hanem arra figyelek, ami éppen most körül vesz engem, és amit én megtehetek.  Ha télen ülök a meleg irodában, és végezhetem a munkát, amit választottam magamnak és nincs fenyegető körülmény az „itt és mostban”, akkor a folyamatban részt vehetek szeretettel és lelkesedéssel. Szívvel lélekkel. Ha a körülményeim békések, akkor befelé kell figyelnem, hogy mi az, amitől meg vagyok rémülve. Egy régi döntés megismétlődésétől tartok, vagy esetleg a jövő bizonytalansága tölt el félelemmel? Ha meg tudod nevezni a félelmedet, nézd meg, hogy a jelenben fenyegetve vagy-e általa. Igyekezz a jelenben maradni, és továbbra is válaszd a pozitív gondolatokat.

3, A benned lévő feszültség csökkentése

Ha félsz attól, hogy bármikor elbocsáthatnak, vagy attól, hogy esetleg nem elég jól végzed a munkádat, vagy a szomszéd asztalnál hangosan vihorászó munkatárs zavar  és a sok negatív érzéstől stresszesnek érzed magad, állj meg egy picit! Sétálj, igyál egy pohár vizet! Engedd meg magadnak, hogy kiszakadj egy pillanatra a munkádból! Végy egy nagy levegőt, fújd ki, és érezd, ahogy a sejtjeid friss levegőhöz jutnak, ezzel megtisztulva, új erőre kapva! Ereszd le a vállad, engedd, hogy ellazuljanak az izmaid, majd szorítsd ökölbe a kezed, feszítsd meg a karod izmaid és lazítsd el újra! Idézz fel egy pozitív emléket magadban, amikor jól érezted magad, engedd, hogy mosolyt csaljon újra az arcodra! Ez is te vagy. Aki képes jól éreznie magát, aki megérdemli a jó gondolatokat, azt, hogy jól érezze magát a munkahelyén.

4, Simítsd ki a munkahelyi kapcsolataidat!

Ha van, akivel haragban vagy, beszélj vele, tisztázd a nézeteltéréseteket! Ha  igényed van a tiszta kapcsolatokra, a játszma mentes kommunikációra, akkor mondd el pontosan fogalmazva, hogy mit kérsz tőle, mit szeretnél, hogy mi változzon, és mi az, amit te is meg fogsz tenni ez érdekében. Ha érdekütközés áll fenn, akkor se evezz személyes vizekre! Maradj tárgyilagos, és igyekezz megérteni őt. Figyelj rá, keresd a kérdései, kritikái mögött meghúzódó igényét.

5, Figyelj a szóhasználatodra!

A neten keringett egy kezdeményezés, melyben a tagok 21 napig kerülték (vagy próbálkoztak vele) a panaszkodást. Amelyik nap panaszkodtak, attól a naptól kezdve újraindult a 21 nap. A cél, hogy ne ócsárold magad, másokat vagy a munkahelyedet! Csak pozitív hangvételű szavakban, mondatokban nyilvánulj meg! Ne azt erősítsd, hogy milyen rossz neked, vagy milyen hangos a munkatársad! Azt erősítsd magadban, hogy megérdemled a sikert. Megérdemled a jól-létet. Számtalan lehetőségek vesznek körül téged és sosem vagy öreg a változtatáshoz. Szabad neked jól érezni magad az aktuális gazdasági, társadalmi vagy politikai helyzetben. Szabad büszkének lenned és legyél is az mindazért, amit megteszel, hogy jobban érezd magad, hogy jobban teljesíts a munkád során. Dicsérj másokat is!

Ha azt tapasztalod, hogy negatív a hangulat a munkahelyeden, akkor törekedj nem beállni a panaszkodók, veszekedők sorába, csak mert ott mindenki így viselkedik, hanem legyél te az, aki megmutatja, hogy másképp is lehet.

Az elégedett életed kulcsa nálad van. Ne félj használni!

 

További motiváló, párkapcsolat-javító írásért kattints a blogra!

 Laskai Nelli
házassági tanácsadó, motivációs tréner,
a Kezdj el élni! Életöröm program,
a Boldognak lenni című életmódkönyv
és a Két férfi között című naplóregény szerzője