Féltékenység mérgezi a kapcsolatát? Így kezelje!

feltekenyseg.jpgElőbb-utóbb szinte minden párkapcsolatban felüti a fejét a féltékenység, a szerelem okozta boldogság elvesztésétől való félelem, az aggodalom, hogy mi történik majd, ha az idealizált jövőkép megsemmisül, ha az addigi élet gyökeresen megváltozik. Felmerül a kérdés, hogy mihez is tudnánk kezdeni a másik nélkül, hogyan is lehetünk majd újra önmagunk, ha a kapcsolatunk megszakad. És ez ijesztőnek tűnhet.

Egy párkapcsolat akkor mondható jól működőnek, ha azt a felek jól működtetik, ha gondosan figyelnek a kapcsolat törékenységére. Elég néhány félreértelmezhető mondat vagy cselekedet és az addig kedves szerelmes önmagából kifordulva vádaskodó, durcás magánnyomozóvá válik.  A bizalom oda-vissza sérül, elvárások fogalmazódnak meg, és egyre több lesz a csalódás.

Aki nem tudja jól kezelni a helyzetet, az nem csak a társával szemben lesz elégedetlen és haragos, hanem a féltékenység által generált saját cselekedetei miatt kevésbé fogja szerethetőnek tartani önmagát. Egyik vitás helyzetből a másikba sodródik, és egy idő után felmerül a kérdés, hogy együtt vagy külön folytassák az életüket, hiszen ebben az új, gyanakvó üzemmódban egyik fél sem érzi jól magát.

De mit tehetünk, ha ránk tör a féltékenység?

Ott, abban a pillanatban, amikor összeszorul a gyomrunk és a szívünk a torkunkban dobog, amikor önértékelésünk romokban hever és haragszunk a párunkra, akkor nem egyszerű ész érvekkel lehűteni magunkat. Ha tudjuk, hogy könnyen kibillenünk a bizalmi helyzetből, akkor jó, ha még békés időszakban kezdjük el kezelni magunkat. Növeljük az önbizalmunkat, kialakítjuk a reális énképünket, és megtanulunk bízni az életben, a jó sorsunkban.

De addig is az alábbi néhány lépés segítségünkre lehet, ha egy adott helyzet előcsalta a zöld szemű szörnyeteget.

1, Mielőtt vádaskodni kezdünk, vegyünk mély levegőt! Engedjük át magunkon a rossz érzéseket, tudatosítsuk magunkban, hogy ezek az érzések egy történés következményei, de ennél fontosabb, hogy milyen gondolatokat társítunk mellé. És ezek irányítása pedig a mi kezünkben van.

2, Próbáljunk meg a jelenben maradni! Ne ássunk elő régi, fájdalmas tapasztalatokat, vagy ne gyártsunk azonnal negatív jövőképet. Ne hasonlítgassuk magunkat más nőkhöz, férfiakhoz, akikről tudjuk, hogy megcsalták őket. Minden eset más, minden ember más, minden kapcsolat más.

3, Azonosítsuk be a kiváltó okot, és beszéljük meg őszintén a párunkkal, hogy ez a cselekedet milyen érzéseket keltett bennünk, és milyen gondolatok társultak hozzá. De választhatjuk azt is, hogy pozitív hozzáállással, a közös élet mellett történő voksolással csendben maradunk. Szeretjük tovább a társunkat, kihozzuk a legtöbbet a kapcsolatból, miközben odafigyelünk a saját életünkre, a vágyaink megvalósítására. 

4, Tudatosítsuk magunkban, hogy bármi is történik velünk, minden értünk van. Minden újabb tapasztalás közelebb visz ahhoz, hogy megértsük magunkat, hogy fejlődhessünk általa.

Egy működő párkapcsolatban közös érdek a féltékenység csillapítása, megszüntetése, ezért javaslom, hogy vegyenek részt közösen benne. Beszéljék át, hogy mik a nyugtalanító tényezők, melyek azok a viselkedések, melyek bizalmatlanságot generálnak, és segítsék együtt a bizalom helyreállítását. 

Amit ne tegyen, ha féltékeny:

  • ne hibáztassa a párját,
  • ne akarjon visszavágni a kialakult érzésekért.

Amit ne tegyen, ha párja féltékeny:

  • ne nézze le, ne tegyen társára negatív megjegyzéseket,
  • ne hagyja figyelmen kívül a társa érzéseit,
  • ne legyen mártír szerepben.

 

Egy párkapcsolatban egyik fél számára sem kényelmes, ha valamelyikük féltékeny. A pár féltékeny tagja használjon önbizalom – növelő technikákat, módszereket, higgye el, ha a kapcsolat bármilyen okból megszakad, ő akkor is meg fogja találni a helyét, képes lesz új párkapcsolat kialakítására. A kapcsolat működtetéséért tegyen és ne a konfliktushelyzeteket teremtse!

A másik fél pedig, gyakori dicsérettel, a szeretet kimutatásával és megértéssel erősíteni tudja a bizalmat. 

 

Ha szeretné növelni önbizalmát, vagy javítani a párkapcsolatán, kattintson a blogra!

 

Laskai Nelli
házassági tanácsadó, motivációs tréner
a Boldognak lenni életmód-javító könyv és a Két férfi között című naplóregény szerzője