A tartós párkapcsolatok idővel ellaposodnak. Amikor a kezdeti ismerkedős, közösség kiépítő szakasz után a fenntartási időszak jön, akkor a napi rutin, a csalódás, a megszokás távolítóan hat a felekre.

Egyre kevesebbet beszélgetnek a napi rutinhoz tartozó dolgokon kívül, fáradtan zuhannak be este az ágyba, egyre több a szexmentes nap. Az összetartozás vágya talán még megvan, de túl messzire kerül az egykori szerelmespár egymáshoz, és egyszer csak beláthatatlannak tűnik már a távolság.

Elengedni vagy újra megtalálni a másikat?

A tartós hiányérzet magával hozza a kérdést, vajon megmenthetőek vagyunk-e még? Van-e még közös jövőre lehetőség, vagy ha ilyen nagy távolságot kell megtenni egymáshoz, talán jobb-e, ha elengedjük egymást?

A legtöbb kapcsolat megmenthető, amennyiben mind a két fél valóban újra látni akarja egymásban a nagy ő-t, az igazit, aki mellett megéri ottmaradni. Nagy kérdés, hogy a hiány állapotában mennyi sérülést szereztek, és még gyógyíthatóak-e a sebek annyira, hogy képesek legyenek az egymáshoz vezető úton járni. Hisznek-e abban, hogy van értelme, lesz jutalma a kitartó közeledésnek?

Kapcsolatjavító gyakorlatok

Tisztázd le magadban, hogy mi az, ami miatt nem léptél még ki a hiányt okozó kapcsolatból. Melyek a ti közösségetek erősségei, milyen jövőkép volt az, ami miatt a társad mellett voksoltál. Milyen jó tulajdonságai vannak, amelyek által a te életed jobb lehet.

Vedd sorra, hogy mi kellene ahhoz, hogy ez a kapcsolat számodra értékes legyen. Milyen számodra egy jó párkapcsolat? Mit kell neked vállalnod a cél érdekében, és mit szeretnél megkapni a társadtól. Milyen új szokásokat kell behívnotok azért, hogy meglássátok újra egymásban a partnert, a férfit, a nőt.

Üljetek le, és tisztázzátok a helyzetet. Sokszor már a letisztult beszélgetés is segít, mert elkezditek látni egymást. Ki hol tart az elköteleződésben, mit vár, mik a félelmei, az igényei. Meg lehet beszélni egy próbaidőt, hogy pár hónapig mindketten beletesztek 100 %-ot a kapcsolatba úgy, hogy az mindkettőtök számára szeretetteljes érzéseket generáljon.

Hogyan javítsunk a házasságon?

  • elutazni kettesben, és nem a problémáról beszélni, hanem olyan témákkal készülni, ami érdekes beszélgetésekhez vezet
  • lassan, kis lépésekkel közeledni a testiség területén
  • összeszedni magatokat úgy, mintha egy új kapcsolat elején lennétek. Jó illat, ápolt test, szép ruha, energikusság, mosoly, érdeklődés a másik felé
  • találkozó egy ismeretlen helyen, ahova külön érkeztek
  • közösen részt venni olyan játékos élményekben, melyekbe nem viszitek a gyerekeket
  • minden este elmondani, hogy ki mit szeret a másikban
  • feltérképezni egymás szeretetnyelvét és ahhoz igazodva kedves gesztusokat tenni a másik felé

Ahhoz, hogy újra közel legyetek egymáshoz kezdőlépésnek jó, ha a távolból egymásra néztek. Ha keresitek a másikat a szemetekkel, és nem megoldandó problémaként tekintetek a másik félre, hanem valaki olyannak látjátok, akit fel kell kutatni, meg kell hódítani, mert sok-sok jó élményt lehet előhívni a közös kapcsolódások alkalmával.

*****

Ha nem igazán érzed magad közel a társadhoz, és szeretnéd, hogy segítsek a probléma feltárásában és annak kezelésében, túl jutni az elakadáson, a krízisen (akár megcsalt, akár hűtlen fél vagy, akár a kommunikációban, egymás megértésében vagytok elakadva), itt írd be magad a Skype tanácsadásra. Szívesen fogadlak, hogy ne titkok vagy kétségek között kelljen élned, hanem megismerd az erőforrásaidat, és használni tudd őket a boldogságod megélése érdekében. Ha párban jöttök, lehetőségetek nyílik könnyíteni a sérelmeiteken, megtanulni a helyes kommunikáció elemeit, megismerni és használni egymás szeretetnyelvét ahhoz, hogy jól tudjátok egymást szeretni a mindennapokban. Ezek a változások egy békésebb, stabilabb, élhetőbb, szexuálisan aktív párkapcsolathoz vezethetnek.

Laskai Nelli
házassági tanácsadó