Hogyan bocsáss meg magadnak a múlt döntéseiért?

Hogyan bocsáss meg magadnak a múlt döntéseiért?

A boldogság tudományával foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy gátolja a boldogság érzetünket az, ha a múlton rágódunk, vagy ha a jövőtől szorongunk. Mindkét esetben mellőzzük a jelen megélését, pedig csak a jelen az, ahol döntéseket hozhatunk egy szebb, jobb, élhető jövő elérése érdekében.

„Gabi gyerekkora óta keres valamit, amit nem kapott meg. Szeretetre vágyott, értékes, izgalmas, és különleges akart lenni mások és a saját szemében.  Számtalan szomorú helyzetet élt meg a magányosság érzése miatt. Amikor végre rátalált a szerelem, akkor örömmel állt az újabb, izgalmasnak tűnő fejezet előtt.  Azonban mielőtt révbe ért, a szeretetért való küzdelemben olyan döntéseket hozott, olyan dolgokat tett, melyeket ma, a mai morális mércéje szerint, a jelenben szégyenletesnek tart, és elítéli önmagát érte. A szüntelenül mardosó bűntudata viszont nem engedi, hogy a jelenben jól érezze magát, hogy értékesnek, és szerethetőnek lássa magát.  Minduntalan a múltbéli döntéseinek a foglya marad.”

A megbocsátás egy folyamat, nem megy egyik pillanatról a másikra, de nem szabad elfelejteni, hogy van remény arra, hogy egyszer csak azt vesszük észre, ma már könnyebb nekünk, mint eddig volt.

Néhány tipp, amivel közelebb kerülünk a megbocsátáshoz:

1, Meglátni a miértet, azaz megismerni azt az okot, ami az okozathoz vezetett, és amit ma már elítélünk. Mi volt az a gondolat, az a program, ami alapján akkor cselekedtem? Hogy állok most a kérdéshez a mai tudásommal?

2, Elfogadni, hogy akkor, abban a helyzetben ez volt a legjobb megoldás, amit tenni tudtunk az akkori gondolkodásunk szerint. Fejlődő lények vagyunk. Ennek értelmében mindig lesz, amit kedvezőbb kimenetellel tudnánk később megtenni.

3, Meglátni, hogy miként illeszkedhet ez a tapasztalás a jövőben megvalósítani vágyott céljainkhoz, vágyainkhoz. Hogyan tudom hasznosítani azt a tapasztalatot, amit a régi történések által szereztem? Van-e olyan felismerésem általa, amit a fejlődésem érdekében beépítek az életembe?

4, Tudsz-e a tapasztalásodnak köszönhetően segíteni másnak, aki hasonló dilemmában, válságban van, mint te voltál akkor?

5, Gyakorlatok…
Használd a mindfulness gyakorlatokat, hogy megtanulj ítélkezésmentesen a jelenben lenni, és az adott pillanatra összpontosítani.
Vezess hála naplót, amiben feljegyzed, hogy mi minden jó történt veled, és tudatosítsd, hogy megérdemelted azokat.
Menj, és vegyél részt jótékonysági akciókban, hiszen minél több jót adsz vissza az embereknek,a  közösségnek, annál jobban fogod érezni magad a jelenben.

Ahhoz kevés időnk van a Földön, hogy haragban éljünk önmagunkkal (vagy mással). Önmagunk szeretete, megbecsülése fejleszthető. Megléte elengedhetetlen a boldog élethez.

Ma vagy a hátralévő életedben a legfiatalabb. Szabadulj meg bátran a bűntudattól, önmagad hibáztatásától!

 

Nem boldogulok egyedül a megbocsátással, érdekel a tanácsadás—>