A médiában és a környezetünkben november közepétől gyakran az ideális családi ünnepek képe jelenik meg, ami fokozhatja azok szorongását, feszültségét, akik idén nem tudnak vagy nem képesek hasonló élményeket átélni. Ez a fajta nyomás növelheti a szorongást és a magány érzését azokban, akik elveszítették a szeretetteljes emberi kapcsolataikat vagy akiknek nincs lehetőségük az ünnepeket olyan közegben tölteni, amiben szeretnének lenni.

A karácsonyi idill hiánya

A karácsonyi időszak sokak számára örömteli és boldog pillanatokat hoz, de sajnos mások számára ez egy szorongásos és nehéz időszak lehet. A szeretet és az összetartás ünnepeként ismert karácsony gyakran hangsúlyozza a család fontosságát, a barátokkal való összejöveteleket és az egymás iránti szeretet megnyilvánulásait. Azonban, aki szembenéz a szeretethiánnyal vagy a magányossággal, a régmúlt karácsonyok okozta sérülésekkel, azok számára ez az időszak kihívásokat és fájdalmat hozhat.

Az év ezen szakasza emlékeztethet a szeretet hiányára és az elveszett kapcsolatokra. Ez lehet az elhunyt szerettek, a távol élő családtagok vagy a barátok hiányára, de akkor is nehézzé válik ez az időszak, amikor a párkapcsolatban gondok vannak, és bár együtt töltik az ünnepeket, de elmarad a bekuckózós, egymás felé fordulós, közös jó pillanatok megélése.

A karácsonyi szorongás csökkentése

A legjobb persze az, ha már évközben kiépítjük és ápoljuk a szeretetteljes emberi kapcsolatainkat, ha rendbe tesszük a szeretteinkkel a nézeteltéréseinket és neheztelések, sérelmek kapargatása vagy elfojtása nélkül folyhatunk át a karácsonyi időszakon. Megélve a meghittséget, a biztonságot és a szeretetet.

A karácsonyi szorongás és a szeretethiány érzése valós és megterhelő, ám fontos tudni, hogy léteznek módszerek a kezelésére és enyhítésére.

Magányos karácsony

A begubózás, a félelmeinkkel egyedül maradni bár kézenfekvőnek tűnhet, mégsem a legjobb megoldás a szorongás oldására. Egy megtartó, bátorító, megértő biztonságos emberi közeg sokat tehet azért, hogy oldódjon bennünk a szorongás. Egy baráti beszélgetés, egy önsegítő csoportban való megjelenés vagy egy szakember támogató figyelme segíteni tud megérezni a gyógyító erejű kapcsolódást.

1. Már most beszélj róla!

Ne várj az utolsó pillanatig, ne félj megosztani érzéseidet olyan személyekkel, akik megértenek és együttéreznek veled, támogatóan állnak hozzád. Egy biztonságos közegben történő őszinte beszélgetés sokat segíthet a teher enyhítésében.

2. Visszatöltődés a jótékonyság szeretetteljes erejéből

Vegyél részt közösségi eseményeken, jótékonysági rendezvényeken vagy önkénteskedj, hogy legyenek emberek körülötted és együtt érezd a közösség erejét. Ezzel sem érdemes megvárni a karácsony előtti napokat, már most elkezdheted feltölteni magad a hasznosság, fontosság, szeretet érzésével. Napjainkban sok szervezet, egyesület fogadja szívesen a segítő szándékú embereket.

3. Lépj ki a megszokott keretből!

Ha nem szeretnéd otthon tölteni a karácsonyt, és megteheted, hogy elutazol, nézz szét, milyen utakat, utazási csomagokat ajánlanak a szállodák az ünnepekre. A többi vendéggel közös programok is adhatnak pozitív impulzusokat azok számára, akik nyitottak az ilyen időtöltés felé.

4. Az önszeretet rutin kiépítése

A szeretet nem csak mások felé irányulhat, hanem saját magaddal szemben is. Fordíts időt arra, hogy önmagadra figyelj, és találj megnyugvást az önszeretetben és gondoskodásban. Tervezd meg, hogy milyen tevékenységgel fogod kitüntetni ezt a pár napot, milyen új szokást vezetsz be, találd meg mi az a tevékenység, ami miatt mégis csak tudod várni azt az időszakot. A sodródás helyett tervezd meg, hogy mitől lesz ez más, mint a szokásos hétköznapok.

A karácsony sokak számára nyugodt és boldog időszak, de másoknak fájdalommal teli és nehéz lehet.  Fontos megérteni, hogy a karácsonyi szorongás és a szeretethiány érzése valós és érvényes, és nem szabad szégyellni vagy elbagatellizálni ezeket az érzéseket. Elfojtás helyett már most elkezdhetjük felépíteni magunkat, tehetünk energiát az életminőségünk javításába azért, hogy jobb lelki állapotban lehessünk az ünnepkor.

A tökéletesség foglyaként

Több feleség, anyuka is szorong attól, hogy milyennek kell lennie az ünnepnapoknak. Szeretnék, ha minden tökéletes lenne, ha jutna elég idő a vásárlásra, az előkészületekre és még lenne energia arra is, hogy a jelenben maradva valóban meghittnek éljék meg az ünnepeket. Azonban, ha addig túlterheljük magunkat, mire eljön a várva várt nap, a megnyugvás helyett a megfelelés nyomasztó érzése, a kimerültség lesz az uralkodó. Áttrappolunk azon, ami fontos nekünk.

A karácsony megéléseben hangsúlyos szerepet játszik, hogy mire fókuszálunk, sikerül-e úgy jelen lennünk, hogy abban mi is kellemes érzésekkel vagyunk. Megnyugodva, biztonságban érezve magunkat a karácsonyi csendesség ölelésében.

Ha szeretnél részt venni szorongásoldó beszélgetésen, itt tudsz bejelentkezni.

Laskai Nelli
házassági tanácsadó, NLP tréner

borítókép: pexels.com

Hallgasd meg a podcast adásokat is!