Hogyan bocsássak meg? Például így…

megbocsatas modszer

Nagyon sok tényezőből áll össze a boldogságunk. A boldog életünk függ a kapcsolataink minőségétől, attól, hogy mennyire vagyunk képesek bocsánatot kérni, megbocsátani másoknak és önmagunknak, mennyire fókuszálunk tudatosan az élet szép dolgaira, mennyire figyelünk az ok-okozati összefüggésekre. Fontos az is, hogyan kezeljük a konfliktusainkat, vannak-e céljaink, tudunk-e hálát adni a meglévő dolgainkért, a tapasztalatainkért.

Az együttműködés, a környezetünkkel történő együtt működés is fontos része az életünknek.  Boldognak lenni nem jelenti azt, hogy csak lebegés van, csak jó dolgok történnek velünk. Azt jelenti, hogy képesek vagyunk kezelni a negatív történéseinket, le tudjuk vonni a következtetéseket, a fejlődésünkre tudjuk fordítani a kevésbé kellemes élethelyzeteinket.

Életünkben jelen vannak a konfliktusok és szerzünk sérelmeket. A kérdés az, hogy mit kezdünk vele. Te mennyire vagy haragtartó?

A boldogságot kutató professzorok szerint a megbocsátás nagyon fontos az életünk során. Tudni kell bocsánatot kérni, és megbocsátani. Hogy miért?

Mert akik elengedik a sérelmeiket, megbocsátanak a megbántónak, azok kevésbé stresszesen élik a mindennapjaikat, és a megbocsátás utáni napokban, hetekben sokkal magasabb a boldogság-faktoruk. Persze, könnyű mondani, hogy bocsássuk meg az ellenünk elkövetett dolgokat, de hogyan is tegyük?

Ez egy leegyszerűsített módszer Robert Enright professzortól, ami segít, hogy enyhüljön a fájdalmad, és képes legyél megszabadulni a gúzsba kötő haragtól és önsajnálattól:

  1. Készíts listát, hogy kik bántottak meg.
  2. Rendezd sorrendbe, a legkevésbé fájótól a durváig.
  3. Kezdd az elengedést a legkevésbé fájóval!
  4. Döntsd el, hogy elengeded a haragot, a bosszúvágyat, és megbocsátod a tettét. Adj kegyelmet neki. Harag helyett gondolj rá kedvességgel, nagylelkűen.
  5. Tegyél fel megismerő kérdéseket a személyt illetően: milyen gyermekkora volt? Milyen sebeket hordozhat magában, hogy így reagál?  Nyilván az ő szenvedése nem semlegesíti a tettét, de segít neked megérteni a helyzetet, így könnyebben tudod elengedni a sérelmedet.
  6. Figyelj minden apró jelet, ha enyhül a  fájdalom. Kezdj el lágyabb érzésekkel gondolni a téged megsértő személyre.
  7. Ne kerüld el őt! Mosolyogj rá, tegyél egy gesztust felé! Ha másokkal beszélgetsz, mondj valami jót róla. Biztosan van előnyös tulajdonsága, cselekedete. (most lehet, hogy hadakozol, nehogy már, mikor ő bántott meg téged, de értsd meg, ezt magadért teszed. A szabadságodért, a boldogságodért)
  8. Keresd meg a fejlődési lehetőséget a konfliktusban. Mit mutat meg neked ez a helyzet? Miben kell még fejlődnöd? Milyen új lehetőséget látsz meg a történtek után?

A megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejted, amit veled tett, nem azt jelenti, hogy megalázkodsz előtte. Nem leszel kevesebb a megbocsátástól, nem jelenti azt sem, hogy így egyetértesz azzal a személlyel, aki megbántott. Az igazság és a megbocsátás tökéletesen megfér egymás mellett.

Neked fontos, hogy megbocsáss. Megváltozik a hozzáállásod a sérelemhez és nem uralja le a mindennapjaidat a harag, a csalódottság, az önsajnálat. Kevésbé leszel stresszes, csökkennek a negatív fizikai tünetek, sőt, a kedves gesztusok által sokkal jobb embernek fogod érezni magad!

+1 tipp:  Ha lehet, ne segíts másnak haragudni. Hallgasd meg, ha panaszkodik neked, értsd meg, de azt mutasd meg neki, hogyan tud profitálni a helyzetből, hogyan tud kimászni a harag állapotából. Nem a megbántóért teszed, hanem a megbántottért.