Így oldd fel a gyermekkorból hozott sérelmeidet!

motivaciostippek.jpgGyakran hallom, hogy valakinek azért nehéz boldogan élni felnőtt korában, mert nehéz gyermekkora volt. A szülei elváltak, szegénységben élt, soha sem dicsérték, a tanárai szekálták, senki nem nézett ki semmi jót belőle. 

Az ilyen mély negatív élmény valóban fájdalmas nyomot hagy az emberben, ezt kár lenne vitatni.  Az időben sajnos lehetetlen visszamenni, de mégsem reménytelen egyetlen ember sem, aki tesz magáért a jelenben.

Számos ismert ember építette fel az életét nagyon mélypontról, és sikerre is vitte azt. Minden azzal kezdődött, hogy befejezték a szüleik, a környezetük okolását, és elkezdtek felelősséget vállalni a gondolataikért, a tetteikért.

Hogyan lehet abbahagyni a szülők okolását? 

Például úgy, hogy elfogadod, ők, akkor a legjobb tudásuk szerint jártak el. Valószínű, hogy nem tudták jól kimutatni a pozitív érzelmeiket, nem tudtak úgy szeretni téged, ahogyan te azt elvártad volna.  A seb nagyon fájdalmas, de csak addig nem gyógyul be, amíg folyamatosan feltépkedjük. Ha helyére teszed magadban a negatív mondatokat, amiket hallottál gyermekkorodban, a bánásmódod, amiben részesültél, akkor könnyebben fogsz tudni felelősséget vállalni a saját cselekedeteidért. Te az az ember vagy, akinek ilyen tapasztalatokkal kell együtt élni, de ez nem jelenti azt, hogy csak ilyen fájdalmas életet élhetsz.

  • Ha úgy érzed, hogy nem dicsértek téged eleget gyermekként, akkor kezdd el most dicsérni önmagad! Írd össze, hogy milyen nagyszerű eredményeid vannak, amiket csak magadnak köszönhetsz! Legyen szó akár hétköznapi dologról, vagy valóban kimagasló eredményről. És mindig gondolj arra, hogy ez mind a te érdemed! Bármilyen gyermekkorod is volt, ezt mindet magadnak köszönheted.
  • Ha úgy érzed, hogy nem kaptál elég szeretetet, akkor kezdd el szeretni magad! Szeresd magad – és másokat is – feltétel nélkül, a hibáiddal együtt! Mindenki hibázik, mindenki fejlődőképes. Te is.
  • Ha úgy érzed, hogy szavakkal, letolásokkal gyakran megszégyenítettek téged gyermekkorodban és ez gátol téged abban, hogy olyan életet élj most, amilyet szeretnél, akkor kezdd el tisztelni magad! Állj ki magadért, és tudd, hogy senkinek sincs joga megszégyeníteni téged. A kritika, a leértékelés nem azért érkezik felénk, hogy mi nyakig vörösödve megsemmisüljünk, hanem azért, hogy fejlődhessünk általa.  Fogd fel úgy, hogy aki kritizál téged, annak igénye van valamire. Az ő igényére figyelj ahelyett, hogy zavarba jössz és utálni kezded magad, amiért nem úgy viselkedsz, ahogyan azt más elvárja. Légy bátor használni a “Nem.”, “Kérlek, ne beszélj így velem!” és az “Én ezt nem teszem meg.” válaszokat.

Ahhoz, hogy boldogan éljünk, szükségünk van rugalmasságra, elfogadásra, megbocsátásra, szeretetre. Önmagunk és mások felé is. Ha neheztelsz a szüleidre, vagy bárki másra, amiért nem olyan gyermekkort biztosítottak számodra, amilyet elvártál volna, akkor nem vagy képes boldog felnőtt lenni, mert a jelen helyett a múlt sérelmei között élsz. És a pozitív jövőt a pozitív jelen képes meghozni. Az ok-okozati törvény szerint, amit ma gondolsz, az jelentősen formálja a jövődet. 

Gondolj pozitívan az életedre, arra fókuszálj, ami lehetsz, amivé válhatsz, és az nem azon fog múlni, hogy milyen sérelmeket szereztél gyermekként, hanem azon, hogy most mit gondolsz magadról, a világról és mit vagy hajlandó bevállalni, megtenni azért, hogy olyan életet élj, amilyet szeretnél.

Néhány megerősítés hozzá:

Megbocsátom, hogy nem voltál kedves hozzám, amikor bajban voltam. Elengedem a sérelmeimet, mert tudom, hogy a reakciód rólad szólt. A félelmedről. Elengedem a fájdalmat. Arra figyelek, amivé válhatok, ami jót még kaphatok az élettől.  A tapasztalataim a fejlődésemet szolgálják. A mai nap kellemes gondolatai kellemes holnapot teremtenek. Szeretem magamat – a múltammal, a tévedéseimmel együtt. 

 

További életminőség-javító (megbocsátás, elengedés, önbizalom) tippért kattints a blogra!

 Laskai Nelli
házassági tanácsadó, a Kezdj el élni! Életöröm program,
a Boldognak lenni című, önbizalom-erősítő és párkapcsolat-javító életmódkönyv és a Két férfi között című naplóregény szerzője