Ha kimerült kapcsolatban élő kimerült felekkel találkozom, akkor tőlük gyakran elhangzik, hogy idegesíi őket a párjuk. Eleinte csak a nagyobb horderejű dolgokkal bosszantotta őket a társuk, majd ahogy a frusztráció, a feszültség növekedett, úgy váltak bosszantóvá az egyre apróbb megnyilvánulások vagy tévedések. Biztosan ismerős neked is az a jelenet, amikor a feleség már attól kiborul, hogy hangosan szuszog mellette a férj, vagy az egykoron tündéri hangú feleség hirtelen nyávogóssá válik, mármint, ami régen cuki volt, most már idegesítő lesz.

A rosszul működés eredete

A rosszul működtetett párkapcsolat javítása sok esetben lehetséges, amennyiben a felek a saját rosszul működésükre rálátnak és képesek egy adok-kapok rendszeren belül értelmezni azt, ami velük történik. Kb. ha te megnyomod az én fájdalmas pontomat, én meg fogom nyomni a te fájdalmas pontodat. Sok esetben ezek a reakciók tudattalan, automatikus folyamatból fakadnak, ezért fontos, hogy megismerjük a saját és a társunk működését, ha szeretnénk összehangoltan, célravezetően, szeretetteljesen működtetni a kapcsolatunkat.

Ha idegesít a párod, itt van néhány tipp arra, hogy hogyan kezeld ezt a helyzetet:

1. Első lépésként érdemes magaddal foglalkozni. Ismerd fel, hogy mi az, ami ténylegesen idegesít, és miért. Néha az idegesítő viselkedés a saját belső konfliktusaink vagy negatív gondolataink eredménye lehet, ezért fontos, hogy megértsd azokat az okokat, amelyek mögött az idegesítő érzelmek húzódnak meg.

2. A nyílt és őszinte – de nem bántó – kommunikáció kulcsfontosságú a problémák megoldásához. Tárd fel a pároddal az érzéseidet, de figyelj arra, hogy a kommunikáció konstruktív legyen. Ne hibáztasd vagy támadóan fogalmazd meg az érzéseidet, inkább fejezd ki, hogyan hat rád az adott viselkedés, és hogyan tudnátok együttműködni a problémák megoldásában.

3. Próbáld megérteni a párod szempontjait és azokat a dolgokat, amelyek befolyásolják a viselkedését. Az empátia segíthet abban, hogy együttműködőbb és megértőbb hozzáállást alakíts ki. Gondold át, hogy milyen stresszhatások vagy nehézségek lehetnek a háttérben, és próbálj meg szélesebb képet kapni a helyzetről. Vannak helyzetek, melyek már attól javulásnak indulnak, hogy megtörténik a másik fél érzéseinek elismerése, elfogadása a lekicsinylő, megértés nélküli válasz helyett.

4. Fontos meghúzni a határokat a kapcsolatban. Az idegesítő viselkedés elfogadása nem egészséges, de ugyanakkor fontos lehet a kompromisszumok kötése is. Beszéljétek meg a pároddal a határokat és az elvárásokat, és keressetek olyan megoldásokat, amelyek mindkettőtök számára elfogadhatóak.

5. Ha a problémák továbbra is fennállnak, és nehéz egyedül megoldani őket, fontold meg egy szakember segítségét. Egy kapcsolati tanácsadó segít abban, hogy strukturáltabb módon dolgozzatok a kapcsolati problémákon, és megtaláljátok a megoldásokat időt nyerve, és oly módon legyen rálátásotok a működésetekre, hogy az hosszú távon is biztos alapot adhasson.

Fontos megjegyezni, hogy minden kapcsolatban vannak nehézségek és konfliktusok, és az „idegesítés” természetes reakció lehet. Azonban az első kérdés után, azaz, hogy engem mi idegesít a párom viselkedésében, milyen hiányomra világít rá (általában sokkal mélyebben gyökerezik a válasz, mint az elsőre, a felszínen található érzelmek alapján tűnik), érdemes olyan információkat begyűjteni, olyan technikákat tanulni, ami segít mindkettőtöknek abban, hogy elfojtás és dominancia helyett partner-partner viszony alakulhasson ki.

Ha szeretnél Te is egy olyan belső munkát, amivel rálátsz a téged, titeket mozgató dinamikára, jelentkezz be a tanácsadásra (személyes vagy online forma). Kattints ide információkért, hogy miként zajlik a tanácsadás. Szeretettel várlak Téged is.

„Hátralévő életünkben most vagyunk a legfiatalabbak, megérdemeljük, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben.”

Laskai Nelli
párkapcsolati tanácsadó, NLP tréner

borítókép: pexels.com

Hallgasd meg a podcast adásokat is!